Vi får se

I SVT Agenda medverkade försvarsminister Peter Hultqvist i frågor om vad som händer med Sveriges försvar när presidentvalda Donald Trump ska ta över som överbefälhavare för USA:s militär. Den stora knäckfrågan är att Trump har sagt att Nato-länder ska betala mer i försvarsutgifter för att kompensera USA:s kostnader.

En fråga som saknades i Agenda är vad för kostnader USA lägger ut för svenska försvaret och vad Sverige lägger ut utgifter till amerikanska försvaret.

Som sagt, det finns en hel del underlättande positiva svar.


svenska-och-amerikanska-samarbeten

Totalt rör det sig om 26,550,000 USD eller 2 45 545 020, det vill säga nästan 2,5 miljarder kronor. Det rör sig om sju områden. I luften – Air Force – med nanoteknologi i satelliter med olika komponenter och avancerad teknikutveckling inom flygvapnet. Till sjöss (Navy) med avancerad kontroll av drönar samt forskning och underhåll av kring taktiska vapen och bakgrundsinformation och datautveckling. På marken (Army) så ska det utvecklas en 155 mm kanon samt ett radarsystem mot missiler.

Det rör också tjugo utbyten av information och tolv ”memorandums of understanding”. Det heter alltså inte ”ömsesidighet” utan ”påminnelser om förståelse” eller svenska ordet samförstånd.

Som sagt, för att USA ska kunna möta Sverige har de valt att skala bort sitt strikta synsätt på hierarki inom säkerhet för att få ett mer platt system som passar svensk kultur. Det är sig givet att vi i Sverige har svårigheter att acceptera auktoriteter annat än läkaren – om än den är naggad i kanten av en läkemedelsindustri som numera finns online där upplevelser från konsumenterna är populära referat att relatera sig till.

Själv gick min vandring från kristdemokraterna över till socialdemokraterna i förra valet. Egentligen stod jag för en mildare syn på sjukförsäkringsfrågan än Alliansen. Men även i frågan om lönebildningen mellan överläkare med administrativa uppgifter och administrativ personal så klämtade mitt hjärta för högre löner till administrativa personalen.

Det är också min avsiktsförklaring för unga män som gör tjänst för Sverige att jag vill verka för en gynnsam personalutveckling med måttliga löner istället för att ha några som tjänar extremt lite och några som tjänar extremt mycket i förhållande till varandra.

Politisk karaktär istället för karriär
Det var också därför jag valde att kasta bort min politiska hemvist i kristdemokraterna för socialdemokraterna. Men oavsett parti som kompromissar med frågan kommer jag aldrig hemfalla åt girigheten. Pengar är pengar och människor är människor. Solidaritet och jämlikhet är till för praktiseras och inte behandlas som ett vackert minne eller som god tanke.

Rum för stillhet
En annan sak jag upptäckt med säkerhetspolitiken och med fördjupade kunskaper är behovet av olika zoner av frihet. Just att få möjlighet att vara sig själv i en miljö där den där frihetskänslan infinner sig tror jag är guld värd. Att känslan är högst individuell betyder inte att dessa miljöer ska vara långt borta när soldaterna befinner sig på uppdrag. Dessa utrymmen ska naturligtvis respekteras, men också utvecklas aktivt.

Identifikation som vårdform
Att inför ett uppdrag i rikets tjänst så tycker jag soldaterna få både långsiktig hjälp av personal som själva har gjort tjänst, det vill säga av veteraner. Ibland är vården identifikation och då är inte alltid en vit rock som ger det stödet. Samvetskval som leder till skuld som fräter sönder en människans liv är något som måste tas på största allvar av tillfrisknande veteraner.

Pensionspremie
En slags särskild premie i pensionen skadar inte för de som fått göra tjänst för landet Sverige. Det är inte bara gamla avdankade professorer som ska få smaka av statskassan.

Epilog
Det finns också en särskild rapport som belyser just den här frågan om Nato:s kostnader. Jag ska inte rikta in mig på den. Istället för den får bilden från CNN Money vara tillräcklig:

160415172159-nato-gdp-1-780x439Den här bilden visar att 2,5 miljarder är småpotatisar i sammanhanget. Istället handlar det om att Storbritannien, Frankrike och Tyskland åker snålskjuts på Nato. Sverige ligger i nivå mellan Tyskland (1,18) och Kanada (1.0) i försvarsutgifter – trots att vi inte ens är medlemmar.

För att komma i nivå med Nato så rör det om 40 miljarder. Flyktingkatastrofen har kostat betydligt mer.

Själv kan jag tycka de två sakerna hänger ihop. Krigets offer från Afghanistan/Syrien och investeringar i försvaret. Här har Sverige varit extremt ansvarskännande i sin flyktingpolitik och borde få internationellt erkännande för sin starka empati med krigets offer.

 

 

