Donald vs Margot 20 januari 2017

Vad händer med de somaliska kvinnorna som inte får träffas för att sy lite kläder tre gånger i veckan i en egen lokal? Vad hände med den verkliga jämställdheten? Varför har assimilationen gått så dåligt i Sverige.

Mitt exempel är hämtat från Nyköping. Jag har lovat de somaliska kvinnorna jag träffat att de ska få en lokal. Då håller jag vad jag lovar. Så får vi se vad som händer. Hur som helst är min analys att det råder feghet att påverka och vilja förändra en patriarkal struktur i den somaliska kulturen. Där har kvinnorna rollen att öppna dörrar och vara nyckelbärare – och då för männen.

Dessvärre finns det också gott om antisemitism. De från muslimska länder har adopterat en slags fientlig inställning till judar. Något som vi i Europa har nått vägs ände med förintelsen av 4-6 miljoner judar under andra världskriget.

”Alla hatar judar, vet du inte det”, var det en känd fotbollsspelare till mig som fick stöd av Sörmlands Nyheter för att glänsa. Vad hände egentligen här? Varför tog ingen lärare tag i den här unga mannens föreställningsvärld? Ingen journalist?

Anledningen till att jag tar upp det här är att vi har alla ett samhällsansvar för att inte sprida hat. Däremot finns det alltid rum för kritik och det måste vi ha, men hat är en annan sak. Hur som helst så rekommenderade jag honom att inte göra sin avsky till politik, utan ha en mer försonlig attityd.

Hatet, det starkaste ogillande som finns, är en smitta som lätt sprider sig som elden.

Hur som helst så ska inte de invandrartäta områdena bli stater i staten. Det enklaste är att inte bry sig och låta saker och ting få vara och styra bort det värsta – i något som lätt skulle definieras som skademinimering. Det tror jag vi är bra på i Sverige, men däremot är vi inte bra på att hitta kulturella nycklar till förändring.

Nåväl, jag har mött attityden att ”ingen gillar invandrare” också. På så vis är jag långt ifrån sverigedemokraterna i deras fördomsfullhet. Däremot måste det finnas kritik mot flyktingpolitiken också, och sätta det i relation till att vi vanliga svenskar inte får arbeten – och ifrågasätta varför vi är hårdast mot våra egna. Varför vi inte bryr oss om varandra och hellre bryr oss om främlingen.

Någon sa till mig att ”det finns en gräns” för hur mycket vi bryr oss. Det är jag naturligtvis beredd att hålla med om. Men här har vi alla varit barn och lärt oss hitta gränser i samhället.

Hur som helst så blir Sverige snart ordförandeland i FN:s säkerhetsråd. Det är naturligtvis stort, men just vår bristande assimileringspolitik och tendens att hålla med de muslimska kritikerna av Israel lite väl blint har lett till att utrikesminister Margot Wallström blivit svartlistad av det judiska samhället. Jerusalem Post skriver:

Swedish Foreign Minister Margot Wallstrom was ranked eighth for worrying about terrorists and not their victims “Commenting on the violence in Israel of knife-wielding Palestinian terrorists, and measures taken by Israeli police in their wake during the so-called ‘Knifing Intifada’, Wallstrom, called for an investigation into what she called ‘extra-judicial killings’ by Israeli police,” she was quoted as saying.

President Barack Obama förnekar att han ligger bakom FN:s resolution som fördömer den olagliga bostadsutvecklingen på Västbanken till israelernas fördel. Här spelar president Barack Obama den svenska delegationen i händerna som styrs av utrikesministern Margot Wallström som nu får åtminstone några veckor innan president Donald Trump tar över rodret. Han twittrade idag:

As to the U.N., things will be different after Jan. 20th.
Så frågan är hur klokt det är att använda det lilla utrymmet till liknande protestaktioner som president Obama. Onekligen är han långt ifrån så statsmannamässig som han gett sken av att vara i de ceremoniella relationerna med Trump.
Donald twittrade detta under självaste  julafton:
The big loss yesterday for Israel in the United Nations will make it much harder to negotiate peace.Too bad, but we will get it done anyway!
Så Donald Trump kommer helt klart att prioritera relationen med Israel efter att han blivit installerade i sin position, vilket sker den 20 januari 2017.
