Chockerande siffror – oklart parlamentariskt läge

TORSDAG/2. Det är chockerande siffror från Aftonbladet/Inizio. Socialdemokraterna är fortfarande störst (25,8) och vänsterpartiet (6,9) håller sig på högre nivåer medan sorgebarnet miljöpartiet (4,3) har starka interna slitningar. 

Moderaterna ligger stabilt (21,3) medan Centern  (9,7) och liberalerna (4,7) och KD utanför spärren (3,7). Alliansen är största blocket, men om KD åker ut vinner de rödgröna.

Sverigedemokraterna (21,5) är nu andra största partiet. 

Lena Mellin skärskådar det politiska landskapet där S och M styr varannan vecka som exempelvis i några sörmländska kommuner och kommer överens om makten. 

Inget av blocken samlar över 40 procent av väljarna och S och M hamnar under 50 procent. 

Risken med nuvarande politiska bristande förändringavilja kommer leda till att vi kommer få se sverigedemokraterna samla större delar av de missnöjda väljarna. 

Mycket av den politik Donald Trump står för kommer troligtvis serveras även om Jimmie Åkesson är kritisk. Nu när Barack Obama hållit sin sista presskonferens så vaknar vi till en ny politisk värld i morgon. 

Washington DC ligger -6 timmar från vår tid, vilket innebär kl.18.00 för oss i Sverige då han svärs in kl.12.00 lokal tid. 

Nu har jag stor förståelse för att situationen är svår politisk. Katerina Janouch har spelat med i Trumps kritik om att  ”Sweden is a disaster” i sitt forna hemland Tjeckien. Inte så populärt. 

Det passar inte retoriken, vilket Ann-Charlotte Marteus påvisar när regeringen lånat Reinfeldts begrepp ”föregångslandet Sverige” i sina texter.

Nu är jag inte emot invandring. Det jag har emot är att jag i likhet med många andra inte har ett jobb att gå till om dagarna. Nu blir jag inte frustrerad, däremot blir jag upprörd. Visserligen har jag gott hopp om en lösning, men vad annars är det som väcker ett så starkt missnöje än att människor inte känner sig behövda?

Men jag förstår inte Katerina Janouch upprördhet, eftersom hon själv tillhör etablissemanget. Mer än att hon känner av den bristande tilliten i samhället, som i sig är upprörande att hantera. 

Jo, i Nyköping och Oxelösund har det bildats en koloni av thailändska kvinnor som kommit till Sverige. De fångar upp arbetarnas besvikelse på SSAB med svenska kvinnor. SSAB har till och med sponsrat resor till Thailand och i lokaltidningen kan jag utläsa vädret där. 

I Nyköping finns en ganska traditionell syn på familjen. Prideparaden passar bättre Eskilstuna. 

Här finns också många djupt troende muslimer som har varmt och mjukt hjärta. Det finns också glädjefyllda människor i Svenska kyrkan. På något sätt så finns det en djup respekt här för varandra här som jag har svårt att finns på andra platser i Sverige. 
Det är därför fullt möjligt att ha politiska samtal mitt på torget här precis som i Visby under Almedalsveckan utan att det känns hotfullt eller utmanande på något sätt. 

