Ostlänken – spadtagen mot framtiden

En otroligt intressant diskussion har påbörjat om Trafikverkets satsning på sträckan mellan Sillekrog och Sjösa. De söker efter synpunkter av befolkningen vilket sker i högsta demokratiska anda.

Pandemin har väckt kritiken till liv. Vad många undrar är om tekniken är hållbar inför framtiden och tycker skattepengar slösas bort i onödan. Den barska tonen är typisk sörmländsk vilket kan få vilken tjänsteman att helst vilja ta semester efter en diskussion. Fast först måste den börja.

Först, låt oss drömma lite.

Ny Teknik berättar om höghastighetståg i Kina som går i 600 km/h. Här ska det användas magnetisk levitation (maglev) där tågen ska sväva fram ovanför banan.

Hur snabbt kommer tågen gå? Vad blir tidsvinsten? Om tågen går fortare, blir det lättare då med fler stopp på mindre orter?

Fast mellan Sillekrog och Sjösa finns inget stopp vilket får saken att handla om markägare som störs av utbyggnaden av nya järnvägen. Deras kritik kan vara skarp, men hur Trafikverket/regeringen bestämmer hastighet utifrån teknikval blir det politiker om 100 år som kommer att recensera dem.

På kort sikt kommer tusentals pendlare att glädjas. Samtidigt skapar pandemin en slags flykt från storstäderna. Fler 08:or upptäcker helt plötsligt tryggheten i mindre städer. Skatteintäkterna ökar för de mindre orterna.

Så hur ska debatten tolkas? Med tanke på att populariteten ökar att flytta från Stockholm blir snabbtåget tillbaka en lättnad för dem som vill ha både och: lugnet från landsbygden och pulsen från storstaden.

Uppdatering 5/7: Det finns en interaktiv karta för sträckan mellan Sillekrog och Sjösa.

Har du något att tillägga?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.